donderdag 27 maart 2014

FI: Need for Speed

Regisseur: Scott Waugh
Schrijvers: George & John Gatins
Met: Aaron Paul, Dominic Cooper & Imogen Poots
Speelduur: 140 min
Jaar: 2014

Tobey, Aaron Paul, leeft in een idylistisch plaatsje in Amerika. Hij heeft een eigen auto garage en is rete goed in straatracen. Zijn grootste concurrent Dino, Domonic Cooper, verleidt hem met een aanbod wat hij niet kan afstaan vanwege serieuze geldproblemen. Hij bouwt een te gekke Ford Mustang GT500 om tot een racemonster die met veel winst wordt verkocht. Dan komt Dino met een tweede deal, een illegale straatrace voor zijn percentage van de opbrengst. De race eindigt met een fatale crash. Tobey belandt, ondanks zijn onschuld, in de gevangenis. Wanneer hij vrij komt is hij vastbesloten zijn naam te zuiveren en wraak te nemen. En hoe!

Ik had torenhoge verwachtingen van deze film. Fast and the Furious staat hoog op mijn lijstje. Er werd beweerd dat deze film nog beter was. Ten eerste moet ik even zeggen dat de film eer doet aan zijn naam; gierende banden, sissende turbo's en piepende remmen. Het is een verfilming van de gelijknamige game Need for Speed. Na even rondvragen of de film ook echt overeen komt met de games, kwam ik erachter dat er niet veel gelijkenissen te vinden waren. Desondanks stoorde dat niemand van de ondervraagde uit mijn omgeving. 

Wat ik leuk vond als vrouw was dat er ook humor in zat die niet alleen auto fanaten kunnen begrijpen. Ik vond Julia, gespeeld door Imogen Poots, echt hilarisch. Ik voel me soms ook zo bij mijn vriend in zijn scheurmonster. De auto's in de film waren ronduit sexy te noemen (net als de stem van de Tobey) dit is ook wat de film anders maakt dan FF. Ben je van de Bugatti Veyron Super Sport, Lamborghini Sesto Elemento of een Koenigsegg Agera R, dan zit je bij deze film goed. Ik ben er alleen nog niet over uit of ik de miljoenen dollars het waard vond voor de een-klein-beetje-voorspelbare storyline.

Nee, Need for Speed is niet beter dan één van de zes Fast and the Furios. Desondanks komt deze kaskraker wel heel dicht in de buurt. Goede -voor mij nog onbekende- acteurs, leuke storyline en mooie mannen en auto's. En met een soort van cliffhanger op het eind, verwacht ik toch wel een Need for Speed II ergens volgend jaar.

Cijfer: 7/10



Geen opmerkingen:

Een reactie posten